Idag har vi 56 974 jobb lediga i Sverige.

Tips inför en arbetsintervju

När du blivit kallad till en arbetsintervju så är det viktigt att du är förberedd. Du bör läsa på noga om företaget då en vanlig fråga är vad
du känner till om det aktuella företaget.

Du bör förbereda och öva på en personlig presentation som förklarar vem du är. Den bör vara kort och innehållsrik. Se alltid till att öva inför frågor som brukar dyka upp. Vanligt förekommande frågor vid en intervju kan vara:

- Vad fick dig att söka denna tjänst?
- Vad får dig att vilja jobba just hos detta företag?
- Tre bra respektive dåliga personliga egenskaper?
- Hur skulle dina vänner beskriva dig?
- Vad har du för mål i karriären, framtidsplaner?
- Vad kan du tillföra företaget och varför bör du få en anställning?
- Vad gör du idag och vad får dig att lämna din nuvarande tjänst?


Vad bör finnas med i ett bra CV?

Ett bra CV bör innehålla dina person och kontaktuppgifter, dina personliga egenskaper och vad som utmärker just dig, dina ambitioner i karriären och arbetslivet, dina utförda utbildningar, dina språkkunskaper och övriga utmärkande kunskaper och självklart din arbetslivserfarenhet och meritförteckning.

Tänk även på att vara rättfram och koncis, fokusera på det som är relevant för den aktuellt tjänsten. Ett CV bör vara 1-2 sidor långt, arbetsgivare tar ofta emot uppemot hundratals ansökningar och uppskattar därför att ditt CV är lättläst.

Övriga tips


- Planera intervjun väl i form av avtalad tid, kom inte stressad

- Anpassa din klädsel efter den aktuella tjänsten, kläderna signalerar
mycket om vem du är. Tänk hel och ren

- Slappna av och svara konkret på alla frågor, prata långsamt då det
skapar ett självsäkert intryck